I Międzynarodowe Spotkanie Projektowe
I Transnational Project Meetings, 26-27 Listopad 2020

Spotkanie inauguracyjne odbyło się w dniach 26-27 listopada 2020 r. na platformie wirtualnej w związku z sytuacją epidemiologiczną Covid-19.

Wszystkie szkoły oficjalnie należące do partnerstwa i pochodzące z Węgier, Polski, Portugalii, Włoch i Hiszpanii wzięły udział w spotkaniu wraz z twórcą cyfrowych narzędzi edukacyjnych Archilabò, oficjalnym partnerem projektu.
Spotkanie rozpoczęło się refleksją na temat wysiłków Unii Europejskiej na rzecz zwalczania fałszywych wiadomości, braków odnotowanych na poziomie europejskim w zakresie edukacji cyfrowej w szkołach, podziału na płeć i niedopasowania umiejętności cyfrowych do roli, jaką szkoły średnie mogą odgrywać w Europie.
Wyraźnie określono cele, działania i grupy docelowe, a także rodzaj interesariuszy, do których chcemy kierować nasze produkty.
Prof. Ferrari przedstawiła charakterystykę MOOC – The Massive Open Online Course i jego główne cele, a także sposoby wdrażania. Otwarty kurs online (MOOC), jako pierwszy produkt projektu, zostanie zaprojektowany i przetestowany w celu zwiększenia zdolności nauczycieli i uczniów do wykrywania fałszywych wiadomości, śledzenia źródeł informacji, zrozumienia procesów rozpowszechniania informacji i promowania odpowiedzialnego korzystania z Internetu.
Zestaw narzędzi (drugi produkt projektu) będzie się składał z przeglądu otwartych metodologii cyfrowych stosowanych w środowisku szkolnym, z naciskiem na tworzenie cyfrowych podręczników. Pierwszym etapem realizacji zajmie się Archilabò, który będzie odpowiedzialny za opracowanie struktury i układu Toolkit. Przegląd kilku swobodnie dostępnych instrumentów, podzielonych według celów, metodologii, efektów uczenia się. W tym samym czasie nauczyciele szkół partnerskich uruchomią badania dotyczące grupy roboczej Eurocities ds. kultury, które zostaną później przeniesione przez uczniów jako treści edukacyjne do cyfrowych podręczników.


Trzeci produkt – Europejski program nauczania dla nauczycieli cyfrowych, to wytyczne w postaci zaleceń dotyczących polityki, proponujące innowacyjny cyfrowy program nauczania dla nauczycieli szkół średnich, wspierający kompetencje, narzędzia, efekty uczenia się i oceny, które europejscy nauczyciele powinni podejmować, aby zapewnić swoim uczniom zaktualizowane umiejętności cyfrowe.
Spotkanie było również okazją do pogłębienia zasad i przepisów finansowych i administracyjnych. Szczególną uwagę poświęcono wyjaśnieniu kolejnego Joint Staff Training Event jako fundamentalnego momentu dla projektu Check&Design.
II Międzynarodowe Spotkanie Projektowe
II Transnational Project Meetings - 05-06 Lipiec 2021
W Drugim Spotkaniu Projektowym wzięły udział organizacje należące do partnerstwa w celu aktualizacji i koordynacji dotychczasowych działań i produktów projektu. W związku z ograniczeniami Covid-19 i niestabilną sytuacją procedur lotów w Europie spotkanie zostało zorganizowane online, z zachowaniem jakości przewidzianej przez aplikację i realizacji celów.


Spotkanie rozpoczęło się od przyjrzenia się rozwojowi MOOC, który ma być sposobem na elastyczny sposób uczenia się nowych umiejętności, rozwoju kariery nauczycieli i dostarczania uczniom wysokiej jakości doświadczeń edukacyjnych.
Została przeprowadzona ankieta wśród uczniów za pomocą kwestionariusza zrealizowanego przez UCSC. Wzięło w niej udział 2940 respondentów. Wyniki badań skłoniły koordynatora do udostępnienia dodatkowej ankiety nauczycielom w szkoła partnerskich. (w sumie 150). Wyniki zapewniły jasne ramy korzystania przez uczniów i nauczycieli ze świata online, określając rodzaj poszukiwanych, udostępnianych i tworzonych treści, poziom analizy wiadomości, wykorzystanie narzędzi cyfrowych w klasach, najczęściej udostępniane tematy, najczęściej używane aplikacje, etyka, rola formalnych i nieformalnych zasad korzystania z technologii cyfrowych w szkole i w domu, zarządzanie wyszukiwarkami, postawy sprawdzania faktów/czytania pobocznego, kwestie prywatności.
Opracowaniem narzędzia zajęli się pracownicy UCSC, którzy przedstawili wyniki podczas spotkania. MOOC jest zaprojektowany jako 8-tygodniowe szkolenie dla uczniów i będzie obejmował następujące główne tematy: Wiadomości i media (informacje, fake news), Algorytm (dane osobowe i organizacja danych), Źródła informacji, Wyszukiwanie (wyszukiwarka + strategie), Prawa autorskie, Udział online.
Podczas spotkania pracownicy Archilabò przedstawili przegląd głównych metod pedagogicznych związanych z zestawem narzędzi cyfrowych (IO2) stojących za cyfrowym środowiskiem współpracy, rozszerzając również przykłady tego, jak formalna klasa może zostać przekształcona w zespół redakcyjny poprzez wykorzystanie narzędzi cyfrowych.
Proces tworzenia podręcznika cyfrowego został przedstawiony przez Archilabò podczas spotkania i składa się z 5 głównych etapów: przekazanie informacji od nauczycieli zgodnie z wybranymi tematami, opracowanie treści zgodnie z pedagogicznymi, graficznymi i kognitywnymi środkami ostrożności, ukończenie i cyfrowa trwałość podręczników.
Treść będzie koncentrować się na Eurocities. W tym celu nauczyciele rozpoczęli pracę zbierania informacji, rozpoczynając i zachęcając do współpracy urzędem Miasta i osobami odpowiadającymi za projekt Eurocities. Nauczyciele szkół partnerskich będą lokalnymi koordynatorami projektu (Local pilots).


Jeśli chodzi o opracowanie trzeciego produktu (Zalecenia dotyczące innowacyjnego cyfrowego programu nauczania dla nauczycieli szkół średnich), wszyscy zaangażowani nauczyciele podjęli szeroko zakrojone badania dotyczące cyfrowych kompetencji informacyjnych i medialnych (DMI) ustawianych i wdrażanych w środowisku szkolnym:
– W jaki sposób kompetencje DMI w szkołach są pojmowane i określane w formalnych dokumentach na poziomie krajowym i lokalnym;
– W jaki sposób kompetencje DMI są uwzględniane w programach nauczania szkół partnerskich;
– Prowadzenie szkoleń DMI dla nauczycieli szkolnych na początkowym etapie kariery zawodowej;
– Strategie uczenia się przez całe życie DMI dla uczniów i nauczycieli;
– DMI dla uczniów.
Po lokalnych pilotażach prace będą kontynuowane poprzez opracowanie raportu porównawczego i opracowanie zaleceń zgodnie z wynikami i opiniami pilotażowymi, a także umiejętnościami cyfrowymi uczniów i nauczycieli już zebranymi za pomocą kwestionariuszy.
Nadchodzącym wydarzeniem przełomowym dla projektu C&D jest realizacja wspólnego szkolenia personelu. Cała treść szkolenia do późniejszego wdrożenia lokalnych programów pilotażowych zostanie udostępniona przez UCSC i Archilabò.
Spotkanie szkoleniowe
Joint Staff Training Event - 26–29 Październik 2021
Wspólne szkolenie personelu projektu Check & Design odbyło się w Barreiro w Portugalii w ostatnim tygodniu października 2021 r.
Gospodarzem spotkania było Agrupamento de Escolas de Santo André Barreiro.


Szkolenie dało szansę nauczycielom ze wszystkich szkół należących do partnerstwa na zdobycie kompetencji technicznych i informacji potrzebnych do dostarczenia pilotażowej wersji MOOC ich uczniom oraz wspólnego działania edukacyjnego w celu opracowania cyfrowych podręczników.
Na szkoleniu zaprezentowano główne wytyczne MOOC – The Massive Open Online Course (Wynik Intelektualny 1).
Głównym punktem spotkania była prezentacja środowiska edukacyjnego EduOpen została wdrożona przez UCSC-Cremit, podkreślając role nauczycieli i interakcje z uczniami, w tym kanały komunikacji, model mieszany, wymiar społeczności, pętlę informacji zwrotnych, jak moderować komunikację online, jak tworzyć i przechowywać lekcje wideo, zasoby tematyczne.
Po wprowadzeniu nastąpiła prezentacja nt. konsumpcji i transformacji młodych ludzi w lustrze mediów społecznościowych, w ramach pedagogiki C&D MOOC.
Na początku każdy z nauczycieli zarejestrował się na platformie EduOpen, a instytucja partnerska Cremit wdrożyła symulację e-atywności, która w jasny sposób wyjaśniła informacyjny, edukacyjny i emocjonalny wymiar kursu MOOC, a także netykietę sugerowaną w celu wykonania ćwiczenia.
Dokonano prezentacji pierwszego modułu „Wiadomości i media”, w ciągu najbliższych tygodni zostanie utworzony ogólny zestaw modułów w celu realizacji lokalnych projektów pilotażowych w szkołach.
W ciągu następnego dnia personel Archilabò przeszkolił nauczycieli, zapewniając umiejętności i kompetencje do tworzenia cyfrowych podręczników poprzez wspólne działania edukacyjne z uczniami (Wynik intelektualny 2).
Archilabò dostarczył pierwszych ram teoretycznych dotyczących tematów i metod pedagogicznych leżących u podstaw cyfrowych podręczników: potencjał cyfrowy, aktywne uczenie się (uczeń- skoncentrowana metodologia, uczenie się przez działanie, uczenie się oparte na problemach i projektach) oraz włączenie (dostępność – materialna, praktyczna i poznawcza, technologie wspomagające i narzędzia kompensacyjne, otwarte zasoby edukacyjne (OER).


Po krótkiej prezentacji poprzednich projektów i podręczników, nauczyciele zostali podzieleni na grupy na poziomie krajowym, aby rozpocząć opracowywanie cyfrowych podręczników na temat Eurocities zaangażowanych w tworzenie i rozwój działań związanych z kulturą miast partnerskich.
Ostatniego dnia obszerna sesja była zarezerwowana dla informacji zwrotnych i komentarzy od nauczycieli, aby zapewnić przyszłe włączenie metodologii i narzędzi do środowisk szkolnych (lokalne programy pilotażowe).
Sukces szkolenia został podkreślony w formularzu ewaluacyjnym rozdanym i wypełnionym przez nauczycieli, którzy są teraz gotowi przetestować włączenie MOOC i podręcznika cyfrowego do swoich klas.
III Międzynarodowe Spotkanie Projektowe
III Transnational Project Meetings - 27-28 Lipiec 2022, Bydgoszcz

W dniach 27-28 czerwca 2022 odbyło się III Międzynarodowe Spotkanie Projektowe Check & Design, którego gospodarzami byli nauczyciele IV Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy.
Spotkanie zostało zorganizowane po szkoleniu Joint Staff Training Event w Lizbonie i lokalnych pilotach IO1 w celu oceny opinii uczniów i nauczycieli, którzy aktywnie uczestniczyli we wdrażaniu MOOC i wdrażaniu e-tivities.
Na spotkaniu uczestnicy opracowywali wymagania techniczne IO2 w celu prawidłowego przeprowadzenia kolejnych działań związanych z podręcznikami cyfrowymi.
Następnie zostało przedstawione krótkie podsumowanie MOOC. Kurs ten, poprzez cotygodniowe tematy, poszerzał wiedzę dotyczącą następujących zagadnień: Media i wiadomości, Algorytm, Wyszukiwanie, Prawa autorskie, Źródła, Działania online. Każdy moduł kursu MOOC zawiera lekcje wideo, szczegółowe zasoby tematyczne, e-tivities (zadania dotyczące nauki), które można zastosować w każdej klasie, materiały cyfrowe do pogłębienia każdego tematu oraz test końcowy. W szkołach dozwolone są różne zastosowania kursów MOOC: nauczanie mieszane, nauczanie online i indywidualnie we własnym tempie.



Programy pilotażowe MOOC zostały wdrożone przez ponad 200 uczestników (174 uczniów i 27 nauczycieli). Uczniowie ocenili następujące cechy: Ogólna organizacja kursu, Środowisko online (platforma), Materiały dydaktyczne, Proponowane zajęcia/zadania, Dyskusje na forum, Rola tutorów, Testy samooceny.
Wyniki tych ostatnich świadczą ponadto o innowacyjności MOOC, ponieważ wiele odpowiedzi ujawnia braki w wiedzy, w szczególności na temat praktyk demaskacji cyfrowej i roli, jaką algorytmy odgrywają w zapytaniu w wyszukiwarce.
Nauczyciele dogłębnie przeanalizowali ich opinie, a podczas spotkania powstała konstruktywna grupa fokusowa. Wciąż porywająca średnia 5 na 6 wyróżniła następujące tematy: ogólna struktura, ogólne doświadczenie, materiały dydaktyczne, zajęcia, możliwość włączenia MOOC do ustawicznego środowiska edukacyjnego dla nauczycieli szkół europejskich.
Możliwości poprawy zostały wykryte w atrakcyjnym układzie środowiska online, potencjalnym systemie nagród, który sprawi, że implementacja użytkowników będzie bardziej chwytliwa, oraz w ustawieniach dyskusji na forum.
Aby wykorzystać grupę fokusową, wersja pilotażowa MOOC zostanie dopracowana zgodnie ze wskazówkami sugerowanymi przez nauczycieli, a ulepszenia zostaną pokazane nauczycielom na kolejnym spotkaniu online na poziomie partnerskim w celu ostatecznej walidacji.
Najważniejszym punktem spotkania projektowego był obszar działań związany z Cyfrowymi podręcznikami (Digital Textbook Creations). Nauczyciele ze szkół partnerskich stworzą wspólne środowisko uczenia się ze swoimi uczniami, zmieniając klasę w cyfrowy zespół redakcyjny. Wykorzystując wcześniejsze badania dotyczące Eurocities, nauczyciele będą zachęcać uczniów do stworzenia cyfrowego podręcznika na temat działań kulturalnych promujących ich miasta.
Przedstawiciele Archilabò przeprowadzili szkolenie objaśniające zastosowanie autorskiej aplikacji Social Books Creator. Jest to pierwsza nowoczesna strona edukacyjna w zaplanowanym zestawie narzędzi (Produkt Intelektualny 2).
Włoski zespół stworzył warsztaty symulacyjne, w których nauczyciele mogli praktycznie przygotować się do stworzenia cyfrowej książki. Spotkanie projektowe było czasem kreatywnego przygotowania do działań związanych z zadaniami IO2 i wirtualną prezentacją cyfrowych książek przedstawiających miasta partnerskie.


Prace nad wytycznymi IO3 będą kontynuowane przez Koordynatora projektu, który przygotuje raport porównawczy pomiędzy różnymi środowiskami uczenia się umiejętności cyfrowych i informacyjnych w 5 krajach reprezentowanych przez partnerstwo (w oparciu o wcześniejsze prace badawcze wykonane przez nauczycieli ).
Oceny spotkania wystawione przez uczestników, zarejestrowane za pomocą kwestionariusza i zebrane w raporcie ewaluacyjnym, ponownie świadczą o pozytywnej atmosferze, dobrej komunikacji między partnerami oraz osobistej i organizacyjnej satysfakcji z członkostwa w projekcie!
IV MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIE PROJEKTOWE
IV Transnational Project Meeting - Kwiecień 2023, Milan



Organizatorem spotkania była instytucja partnerska z Włoch – Università Cattolica del Sacro Cuore.
Po powitaniu i przedstawieniu harmonogramu spotkania nauczyciele ze szkół partnerskich udali się na krótką wycieczkę po kampusie. Ponad stuletni uniwersytet mieści się w kompleksie zabytkowych budynków po dawnym klasztorze. Mieliśmy możliwość spotkania się ze studentami oraz wykładowcami tej uczelni. Mogliśmy również poznać jedną z tradycji uniwersyteckich – nadania stopnia naukowego – Laurea Magistrale, i być świadkami celebracji jaka towarzyszy temu niezwykle ważnemu wydarzeniu w życiu każdego studenta.
Uczestniczyliśmy w seminarium przeprowadzonym przez badacza z Instytutu Antysemityzmu i Uprzedzeń dotyczącym dezinformacji i zjawiska tzw fake news, podczas którego dowiedzieliśmy się jak weryfikować informacje, które docierają do nas z różnych mediów społecznościowych.